We bieden passende zorg en ondersteuning

We voeren continu de dialoog met de cliënt en het netwerk, om zo de passende zorg en ondersteuning te realiseren. Hierin vormen de cliënt, het netwerk, vrijwilligers en professionals een team waarin zij samenwerken, ieder vanuit de eigen rol. 

Verder ontwikkelen tot
mantelzorgvriendelijke werkgever

DrieGasthuizenGroep ontwikkelt zich verder als mantelzorgvriendelijke werkgever waar je positief en gezond kunt werken. Het uitgangspunt hierbij is de eigen regie van onze cliënten en collega’s. We vinden dit belangrijk vanuit onze visie op positief en gezond werken en de duurzame inzetbaarheid van collega’s.

Ook willen we graag in gesprek met potentiële nieuwe collega’s om de mogelijkheden te onderzoeken voor een goede balans van werken en mantelzorgen. 

“1 op de 3 zorgmedewerkers is mantelzorger”

Een toekomstbestendige cliëntreis

We werken aan een toekomstbestendige cliëntreis die passend is bij alle wensen en behoeften van cliënten. De belangrijkste uitgangspunten hierbij zijn kwaliteit van leven en eigen regie. Bij een toekomstbestendige cliëntreis hoort ook een andere teaminvulling. De geschoolde zorgcollega’s zijn hierin leidend en het team wordt aangevuld met overige collega’s, vrijwilligers en mantelzorgers. 

Verbeteren van het inhuizingsproces

Optimalisatie van inhuizing van bewoners om meer inzicht te krijgen in wensen en behoeften op het gebied van algemene ontspanning, welzijn en eten en drinken. Het doel is om vanaf de inhuizing van nieuwe cliënten welzijnsvraagstukken te inventariseren en vast te leggen in systemen, zodat uitjes en activiteiten hierop kunnen aansluiten. 

Thuiszorg

Positieve gezondheid is ons eigen en dit dragen we ook uit

In de wijkverpleging zal Positieve gezondheid een verdieping krijgen door interne collega’s op te leiden tot train de trainer waarmee we de inhoud en het proces willen borgen. Bij Ondersteuning Thuis blijft de aandacht uitgaan naar het sturen op eigen regie, en zelfstandig blijven van de cliënt, waarbij het welzijn van de cliënt van belang is.

We kijken naar gezondheid in plaats van ziekte en wat iemand zelf belangrijk vindt en kan. 

Het goede gesprek voeren met cliënten en anticiperen op de toekomst

We maken een verdieping op het initiëren en faciliteren van onze collega’s om het gesprek over Advanced care planning (ACP) te voeren en zichtbaar te maken in dossiervoering en in overdracht/samenwerking met huisartsen.

Aandacht voor zingeving en levensvragen

We voegen waarde toe aan het leven van de cliënt door te begeleiden rondom zingevingsvragen, levensvragen, rouw- en verlieservaringen. Daarmee geven we aandacht aan dat wat van waarde en betekenis is, ook wanneer dit knelt en levensvragen teweegbrengt.

Uitbreiding mogelijkheden om flexibel te werken

We onderzoeken en regelen samen met onze (potentiële) collega’s de mogelijkheden van eigen regie en flexibele inzet. Daarbij richten wij ons specifiek op zorgprofessionals die nu nog als ZZP-er werken. Daarmee versnellen we de ontwikkeling van een goed proces voor positieve en gezonde capaciteitsplanning.

Aantrekkelijk zijn voor vrijwilligers

We willen als  organisatie aantrekkelijk zijn voor vrijwilligers omdat hun bijdrage er echt toe doet. Ook bereiden we ons voor op het zorgteam van de toekomst, waarin de vrijwilliger en mantelzorger niet gemist kunnen worden.

Als team in gesprek over een positieve en veilige leer- werkomgeving

We werken in een positieve, veilige en gezonde leer- en werkomgeving met elkaar. We behouden deze werkomgeving door met elkaar in gesprek te gaan over ontwikkeling, preventie en wat nodig is om in het zorgproces veiligheid en kwaliteit voorop te stellen.

We harmoniseren de kwaliteitsprocessen door de gehele organisatie te laten certificeren

Op dit moment is de organisatie deels gecertificeerd volgens de norm HKZ-VVT. We werken in 2024 toe naar certificering volgens de norm HKZ-Zorg en Welzijn. Als onderdeel hiervan harmoniseren we de kwaliteitsstructuur op onze woonzorgcentra.

Welzijnsactiviteiten laten aansluiten bij cliëntbehoeften

In 2024 wordt een project opgestart waarbij onderzocht wordt hoe de ondersteunende dienst invulling kan geven aan ‘kwaliteit van leven’ van cliënten. Hierdoor wordt de samenwerking verstevigd tussen de afdeling Hospitality en de zorgafdelingen. Hierdoor kunnen we nog doordachter invulling geven aan algemene ontspanningsactiviteiten die passen bij de wensen en behoeften van cliënten. 

Bekijk ook de acties voor de andere speerpunten

We geven onze collega’s de ruimte

Onze collega’s staan bij ons op 1. We kennen de talenten en bieden ontwikkelmogelijkheden en een goede balans tussen werk en privé.

Plannen 2024

We zorgen voor continuïteit met een wendbare organisatie

Onder deze pijler vallen drie onderwerpen: duurzaamheid, technologie en continuïteit. 

Plannen 2024

We werken samen om de juiste zorg op de juiste plek te bieden

Duurzaamheid is belangrijk. We zijn verbonden aan de Green Deal en hebben als doel om onze milieucertificaten te behouden en uit te breiden

Plannen 2024